Blossom Bloom Bliss | Lineke Kool | Get Styled

Over Lineke Kool

Lineke Kool (geboren 21 Augustus 1987, Woerdense Verlaat) wist het als klein meisje al: later zou ze kapster worden. Lineke deelde haar droom met haar Barbies. Ze zou mensen mooi gaan maken, met prachtig haar, make-up en kleding. Net zo mooi als haar Barbies.

Tijdens haar kappersopleiding en diverse stages in salons ontwikkelde ze een dermate sterke drive en eigen visie dat in loondienst werken geen optie was. Nadat ze thuis enige tijd een eigen zaakje bestierde, opende ze 23 jarige leeftijd haar kapperszaak annex boetiek. Een kapsalon met kleding, sieraden en accessoires, in een fraai pand op een A-locatie in Mijdrecht. Get Styled was geboren en zo ook het echte ondernemerschap!

Managementtrainingen

Lineke leerde al snel dat creatief ondernemen gepaard gaat met vallen en opstaan. Ideeën waar ze dacht mee te gaan scoren sloegen niet aan en dingen waar ze weinig van verwachtte, werden een hit. Ze verdiepte zich in het waarom daarvan en verbreedde haar kennis met managementtrainingen en cursussen voor talentontwikkeling. Ze begreep dat een goed inzicht in haar business voorwaarde was om succesvol te blijven. De beginnende onderneemster kwam steeds meer tot bloei. Na de fase BLOSSOM brak de fase BLOOM aan.

Get Styled in Wilnis

Het aankopen van een bedrijfspand was een doel dat Lineke zich al vroeg gesteld had. In 2014 kocht ze een mooi, karakteristiek pand in Wilnis. Na een fikse verbouwing was het nieuwe Get Styled er: een 4 verdiepingen tellend beautywalhalla voor hair, nails, skincare, beauty and browbar. De boetiek verhuisde niet mee: de tijd die het inkopen kostte, stond niet in verhouding met de opbrengst. De focus ging volledig op groei.

Blossom Bloom Bliss | Lineke Kool | Get Styled

Pas op de plaats

De zaken liepen gesmeerd totdat in 2017 een ingrijpende gebeurtenis in Linekes privéleven de boel volledig op zijn kop zette. Het schudde haar wakker. Was keihard werken, groeien en veel geld verdienen werkelijk een levensdoel? Had ze naast al haar zakelijke plannen eigenlijk wel een persoonlijk doel? In 2018 besloot ze het tempo drastisch terug te schroeven en het ondernemen rustig kabbelend voort te zetten. Maar waar voorheen alles op rolletjes liep, moest ze nu door diverse omstandigheden alle zeilen bijzetten. Daarbij kwam dat het managen van Get Styled de overhand nam. Lineke werd opgeslokt door hr-, management- en marketingwerkzaamheden en hanteerde slechts af en toe nog een schaar. Daar zat ze dan: een manager met een schitterend pand, een professioneel team, een geweldige omzet, maar doodongelukkig. Ze voelde zich niet meer thuis in haar eigen salon. Vond ze het vak eigenlijk nog wel leuk? Waar was de passie, waar was de drive? Waar was de BLISS?!
Blossom Bloom Bliss | Lineke Kool | Get Styled

Op zoek naar de kern

Lineke realiseerde zich dat ze haar zakelijke plannen wel op een rijtje had, maar dat ze haar persoonlijke doelen niet gesteld had. Ze besloot zichzelf af te pellen als een ui, laagje voor laagje, totdat ze bij de kern kwam, bij haar werkelijke waarden. Deze waarden herontdekte ze door zelfhulpboeken, oosterse filosofieën zoals het Japanse ikigai en wabi-sabi, cursussen bij The School of Life en ze nam een coach in de arm. Dit alles om de balans in haar leven terug te vinden.

Downsizen?!

Ze ging vol goede moed 2019 in. Nu met een persoonlijke strategie. Om haar doel te halen, was het nodig een derde deel van de activiteiten Get Styled af te stoten. Downsizen dus! Dat betekende minder personeel, minder managementtaken, meer tijd voor het werkelijke kappersvak, meer tijd voor nieuwe ontwikkelingen. Nadelen waren er natuurlijk ook: minder medewerksters, minder flexibele inzet van personeel, minder omzet, minder winst en een deel van de klanten niet meer kunnen bedienen.

Hoewel het vanuit ondernemersoogpunt wellicht onlogisch en ongewenst leek om succesvolle activiteiten te staken, voelde het voor Lineke persoonlijk als teruggaan naar datgene wat haar het gelukkigst maakte. Terug naar de passie van het vak, de sprankel, de BLISS. Terug naar de ruimte om creatief te kunnen denken en nieuwe ideeën te verwezenlijken.

Haar opmerkelijke keuze maakt dat Lineke zich weer op en top onderneemster voelt, met avontuur, vrijheid en authenticiteit hoog in het vaandel!

Lineke heeft ruimschoots ervaren wat ondernemen in de beautybranche betekent. Ze is een selfmade girl met een enorme dosis expertise en ervaring. Zij weet als geen ander wat het kan betekenen om tijdig iemand op je pad te vinden die je in deze specifieke bedrijfstak inspireert, op weg helpt en behoedt voor valkuilen.

Die kennis en ervaring deelt Lineke graag met andere ondernemers en daarom schreef ze haar businessprogramma voor de beautybranche: BLOSSOM BLOOM BLISS.

Blossom

bloei, het ontluiken van de knop, de start van je onderneming – visie en strategie

Bloom

groei, je onderneming bloeit en groeit – structuur en organisatie

Bliss

geluk, herstructureren voor de juiste balans en dat beetje gelukzaligheid dat iedere ondernemer nodig heeft en verdient